سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی مبارکباد.
اینم یک هفتسین زیبا و آماده برای جیدن.
و یک دسته کل برای شما
سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی مبارکباد.
اینم یک هفتسین زیبا و آماده برای جیدن.
و یک دسته کل برای شما
نوروز، یعنى روز نو. در روایات ما ـ بخصوص همان روایت معروف «معلىبنخنیس» ـ به این نکته توجه شده است. معلىبنخنیس که یکى از روات برجستهى اصحاب است و به نظر ما «ثقه» است، جزو شخصیتهاى برجسته و صاحب راز خاندان پیغمبر محسوب مىشود. او در کنار امام صادق علیه الصلاة والسلام زندگى خود را گذرانده و بعد هم به شهادت رسیده است. معلىبنخنیس ـ با این خصوصیات ـ خدمت حضرت مىرود؛ اتفاقا روز «نوروز» بوده است - در تعبیرات عربى، «نوروز» را تعریب مىکنند و «نیروز» مىگویند حضرت به او مىفرمایند: «أتدرى ما النیروز؟» آیا مىدانى نوروز چیست؟ بعضى خیال مىکنند که حضرت در این روایت، تاریخ بیان کرده است! که در این روز، هبوط آدم اتفاق افتاد، قضیهى نوح اتفاق افتاد، ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام اتفاق افتاد و چه و چه. برداشت من از این روایت، این نیست. بنده این طور مىفهمم که حضرت، «روز نو» را معنا مىکنند. منظور این است: امروز را که مردم، «نوروز» گذاشتهاند، یعنى روز نو! روز نو یعنى چه؟ همهى روزهاى خدا مثل هم است؛ کدام روز مىتواند «نو» باشد؟ شرط دارد. روزى که در آن اتفاق بزرگى افتاده باشد، نوروز است. روزى که شما در آن بتوانید اتفاق بزرگى را محقق کنید، نوروز است. بعد، خود حضرت مثال مىزنند و مىفرمایند: آن روزى که جناب آدم و حوا، پا بر روى زمین گذاشتند، نوروز بود؛ براى بنى آدم و نوع بشر، روز نویى بود. روزى که حضرت نوح - بعد از توفان عالمگیر - کشتى خود را به ساحل نجات رساند، «نوروز» است؛ روز نویى است و داستان تازهاى در زندگى بشر آغاز شده است. روزى که قرآن بر پیغمبر نازل شد، روز نویى براى بشریت است ـ حقیقت قضیه همین است؛ روزى که قرآن براى بشر نازل مىشود، مقطعى در تاریخ است که براى انسانها روز نو است ـ روزى هم که امیرالمؤمنین علیهالسلام به ولایت انتخاب شد، روز نویی برای تمام بشر است.